Ανασφάλεια έχει καταλάβει το επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης ύστερα από το περιστατικό της ακινητοποίησης συρμού σε σήραγγα το απόγευμα του Σαββάτου (14/12).
Η ανησυχία αναφορικά με την ασφάλεια του μέσου, το οποίο διαφημίστηκε ως το πιο σύγχρονο της Ευρώπης, είναι έντονη καθώς φαίνεται ότι οι εικόνες από τους επιβάτες να περπατούν σε ένα στενό διάδρομο στο εσωτερικό της σήραγγας και να εξέρχονται από μια καταπακτή, είναι πολύ πιο δυνατές από τις διαβεβαιώσεις του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και της εταιρίας λειτουργίας ότι όλα λειτούργησαν βάσει πρωτοκόλλου.
Το περιστατικό συνέβη μόλις δύο εβδομάδες μετά την παράδοση του μετρό στην κυκλοφορία και τα εγκαίνια της λειτουργίας του και ύστερα από τον έντονο προβληματισμό και τις αιτιάσεις που είχαν προηγηθεί ως προς το εάν είχε εξαντληθεί η περίοδος της 18μηνης δοκιμαστικής λειτουργίας του πριν την παράδοση στην κυκλοφορία.
Να σημειωθεί ότι μόλις στις 26 Νοεμβρίου 2024, δηλαδή τέσσερις ημέρες πριν την έναρξη λειτουργίας του Μετρό, η κυβέρνηση κατέθεσε τροπολογία για τα απαιτούμενα στοιχεία που χρειάζεται η αδειοδότησή του.
Οπως επισημαίνει στο «Εθνος» ο πρώην πρύτανης του ΑΠΘ και πρ. πρόεδρος της εταιρίας Ελληνικό Μετρό, καθηγητής Γιάννης Μυλόπουλος, αυτή όχι μόνο δεν ήταν η πρώτη αστοχία, αλλά είχαν ήδη προηγηθεί άλλες τρεις περιπτώσεις ακινητοποίησης συρμών στο τελευταίο 15θήμερο, στις οποίες ωστόσο το σύστημα επαναλειτούργησε.
Να διαταχθεί Ενορκη Διοικητική Εξέταση
Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι θα πρέπει άμεσα να διαταχθεί Ενορκη Διοικητική Εξέταση προκειμένου να αναζητηθεί η αιτία των συμβάντων και να εντοπιστούν οι ευθύνες.
«Είναι δυνατόν ένα μετρό που έχει δικό του υποσταθμό παραγωγής ενέργειας προγραμματισμένο να λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο να επικαλείται διακοπή ρεύματος; Είναι δυνατόν να έχει διακοπή ρεύματος στη μία γραμμή και όχι στη διπλανή; Είναι αστεία αυτά που λέγονται και δεν αντέχουν σε κριτική», τονίζει προσθέτοντας ότι αυτή τη στιγμή γίνονται …«δοκιμές εν λειτουργία και εν κινήσει».
Για τον ίδιο ό,τι συμβαίνει αυτήν την περίοδο οφείλεται ξεκάθαρα στο γεγονός ότι «δεν έχουν συμπληρωθεί τα 18μηνης διάρκειας δοκιμαστικά δρομολόγια. Και αυτό βγάζει προβλήματα και μάλιστα επειδή κάνουν δοκιμές εν κινήσει δεν είναι και σε θέση να διορθώσουν τις βλάβες που γίνονται. Το μόνο που είναι σε θέση να κάνουν είναι να επανεκκινήσουν το σύστημα το οποίο όμως την άλλη μέρα ξαναπροκαλεί βλάβες. Είναι η τέταρη βλάβη σε 15 μέρες, δεν είναι η πρώτη. Είναι ψέμα ότι το μετρό έχει διανύσει 15.000 χλμ. χωρίς πρόβλημα. Στις 3 Δεκεμβρίου είχαμε την πρώτη βλάβη, στις 4 τη δεύτερη και ακόμα μία ενδιάμεσα πριν τη χθεσινή. Κατά συνέπεια δεν πρόκειται για ένα μεμονωμένο περιστατικό, αλλά για κάτι συστηματικό».
Οι βλάβες πρέπει να αντιμετωπιστούν στα δοκιμαστικά δρομολόγια
Στους ισχυρισμούς του υφυπουργού Υποδομών, Νίκου Ταχιάου ότι ένα καινούριο σύστημα, είναι αναμενόμενο να εμφανίσει κάποια προβλήματα και πρόκειται για «παιδικές ασθένειες» που αντιμετωπίζονται, ο κ. Μυλόπουλος απαντά πως πράγματι ένα καινούριο συστημα θα βγάλει βλάβες, αλλά αυτές πρέπει να αντιμετωπιστούν στα δοκιμαστικά δρομολόγια και όχι στη λειτουργία: «Γι΄αυτό κάνουμε 18μηνης διάρκειας δοκιμαστικά δρομολόγια. Εχουν ευθύνες όμως γιατί παρέδωσαν στη λειτουργό εταιρία τη λειτουργία 12 μήνες πριν να λειτουργήσει το μετρό. Εδώ κάποιος έχει ευθύνες. 5,5 χρόνια είχαν. Τι έκαναν τα 4,5 χρόνια»;
Ο ίδιος θέτει σειρά ερωτημάτων ύστερα από το περιστατικό του Σαββάτου:
- Γιατί δεν ξεκίνησαν τα δοκιμαστικά δρομλόγια νωρίτερα;
- Γιατί δεν εγκατέστησαν τα ηλεκτρονικά συστήματα νωρίτερα;
- Γιατί δεν έκαναν τη σύμβαση με την εταιρίαν λειτουργίας ωρίτερα;
- Και τελικά γιατί δεν το παρέδιδαν πέντε μήνες μετά ώστε να το ολοκληρώσουν και να λειτουργεί κανονικά.
«Εδώ υπάρχουν ευθύνες. Κάποιοι πήραν αποφάσεις στου Κασίδη το κεφάλι», σημειώνει.
Προσθέτει μάλιστα ότι ακόμα και οι εργαζόμενοι της εταιρίας λειτουργίας άρχισαν να προσλαμβάνονται τον Μάρτιο του ΄24: «Δεν πρόλαβαν να εκπαιδευτούν. Η επανάληψη των βλαβών δείχνει ότι υπάρχει ένα πρόβλημα, το οποίο δεν το εντοπίζουν γιατί δεν έχουν τη δυνατότητα να κάνουν δοκιμές με τον κόσμο μέσα. Να πάνε τον συρμό πίσω, να ξανακάνουν την ίδια λειτουργία μέχρι να εντοπιστεί και να διορθωθεί η αστοχία. Είχα προειδοποίησει έγκαιρα για τη δοκιμαστική περίοδο και μου έλεγαν ότι είναι ντροπή. Λένε ότι δεν υπήρξε ζήτημα ασφαλείας. Αν χθες υπήρχε μέσα γονιός με καροτσάκι μωρού ή ΑμΕΑ τι θα γινόταν», καταλήγει.
Σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ο κ. Μυλόπουλος προσθέτει ότι στο μετρό τίθενται σε κίνδυνο χιλιάδες επιβάτες «που χρησιμοποιούνται σαν πειραματόζωα», ενώ κατηγορεί την ηγεσία του υπουργειου για προσπάθεια εφησυχασμού ενώ υπήρχαν από καιρό προειδοποιήσεις ότι το σύστημα ήταν ανέτοιμο να λειτουργήσει εμπορικά.
Να σημειωθεί ότι παρόμοιο περιστατικό δεν έχει καταγραφεί στην 25ετή λειτουργία του μετρό της Αθήνας παρά τα σημαντικά προβλήματα καταπόνησης του μέσου. Το πιο κοντινό περιστατικό συνέβη τον Αύγουστο του 2018 όταν εξαιτίας μπλακ άουτ στην Αθήνα, είχε βγει εκτός λειτουργίας μεγάλο τμήμα της γραμμής 2 του Μετρό, ενώ μεγάλοι σταθμοί είχαν βυθιστεί στο σκοτάδι μεταξύ των οποίων αυτός του Συντάγματος και της Ακροπόλης με τα φώτα κινδύνου να μην είναι επαρκή και τους επιβάτες να χρησιμοποιούν τα κινητά τους τηλέφωνα για να εξέλθουν.
ethnos.gr