Ανησυχίες για «υπερβολική» επιτήρηση από έξυπνες συσκευές, όπως τα Air Fryer. Ετοιμάζει νέα μέτρα η Βρετανία.
Καμπανάκι για «υπερβολική» επιτήρηση από «έξυπνες συσκευές» κρούει το κέντρο καταναλωτών «Which?», φέρνοντας ως παράδειγμα τα air fryer που συλλέγουν τα προσωπικά δεδομένα, αλλά και φορητά ηχεία «γεμάτα με ανιχνευτές».
Ειδικότερα, όπως μεταδίδει η βρετανική εφημερίδα «The Guardian», η ομάδα δοκίμασε τρία air Fryer -συσκευές που αποτελούν όλο και περισσότερο βασικό στοιχείο των κουζινών- καθεμία από τις οποίες ζητούσε άδεια για την καταγραφή ήχου στο τηλέφωνο του χρήστη μέσω μιας συνδεδεμένης εφαρμογής.
Οι έξυπνες φριτέζες αέρα επιτρέπουν στους χρήστες να προγραμματίσουν το γεύμα τους ώστε να αρχίσει να μαγειρεύεται πριν φτάσουν στο σπίτι. Δεν διαθέτουν όλες οι φριτέζες αέρα τέτοια λειτουργία, αλλά όσες διαθέτουν, χρησιμοποιούν συνήθως μια εφαρμογή εγκατεστημένη σε smartphone.
Το «Which?» διαπίστωσε ότι η εφαρμογή που παρέχεται από την εταιρεία Xiaomi είναι συνδεδεμένη με ανιχνευτές για το Facebook και ένα διαφημιστικό δίκτυο του TikTok. Η φριτέζα της Xiaomi και μια άλλη της Aigostar έστελναν τα προσωπικά δεδομένα των ανθρώπων σε διακομιστές στην Κίνα, παρόλο που αυτό επισημαινόταν στην ειδοποίηση απορρήτου, διαπίστωσε ο οργανισμός καταναλωτών.
Κατά τις δοκιμές, εξετάστηκαν επίσης έξυπνα ρολόγια που, όπως ανέφερε ο οργανισμός, απαιτούσαν «επικίνδυνες» τηλεφωνικές άδειες – με άλλα λόγια έδιναν επεμβατική πρόσβαση στο τηλέφωνο του καταναλωτή μέσω εντοπισμού θέσης, ηχογράφησης και πρόσβασης σε αποθηκευμένα αρχεία.
Το Γραφείο του Επιτρόπου Πληροφοριών (ICO) δήλωσε ότι οι τελευταίες δοκιμές καταναλωτών «δείχνουν ότι πολλά προϊόντα όχι μόνο δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες μας για την προστασία των δεδομένων αλλά και στις προσδοκίες των καταναλωτών».
Η ICO, η ανεξάρτητη ρυθμιστική αρχή του Ηνωμένου Βασιλείου για την προστασία των δεδομένων και τη νομοθεσία περί δικαιωμάτων πληροφόρησης, καταρτίζει νέες οδηγίες για τους κατασκευαστές έξυπνων προϊόντων που θα δημοσιευθούν την άνοιξη του 2025. Πρόκειται να περιγράψει σαφείς προσδοκίες για το τι πρέπει να κάνουν για να συμμορφωθούν με τους νόμους περί προστασίας δεδομένων και να προστατεύσουν τους ανθρώπους που χρησιμοποιούν έξυπνα προϊόντα.
Ο Harry Rose, συντάκτης του περιοδικού «Which?», υποστήριξε ότι οι κατασκευαστές έξυπνης τεχνολογίας συλλέγουν δεδομένα με ελάχιστη ή καθόλου διαφάνεια και ζήτησε ο κώδικας της ICO να «υποστηρίζεται από αποτελεσματική επιβολή, μεταξύ άλλων και κατά εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό».
Σε απάντησή της στο «Which?», η Xiaomi δήλωσε ότι ο σεβασμός της ιδιωτικής ζωής των χρηστών συγκαταλέγεται στις βασικές της αξίες και ότι τηρεί τους νόμους περί προστασίας δεδομένων του Ηνωμένου Βασιλείου. «Δεν πουλάμε προσωπικές πληροφορίες σε τρίτους», ανέφερε. «Η άδεια καταγραφής ήχου στην εφαρμογή Xiaomi Home δεν ισχύει για την έξυπνη φριτέζα Xiaomi, η οποία δεν λειτουργεί απευθείας μέσω φωνητικών εντολών και συνομιλίας βίντεο».
Ένας αυξανόμενος αριθμός συσκευών στα σπίτια συνδέεται πλέον στο διαδίκτυο, συμπεριλαμβανομένων των κουδουνιών με κάμερα και των έξυπνων τηλεοράσεων.
Την περσινή Black Friday, η ICO ενθάρρυνε τους καταναλωτές να ελέγξουν αν τα έξυπνα προϊόντα που σκόπευαν να αγοράσουν διέθεταν φυσικό διακόπτη για να αποτρέψουν τη συλλογή φωνητικών δεδομένων. Ενθάρρυνε τους ανθρώπους να «είναι επιλεκτικοί ως προς το ποιος λαμβάνει τα δεδομένα σας» και να συνειδητοποιήσουν ότι κάποια από τα δεδομένα που τα προϊόντα ενθαρρύνουν να μοιράζονται κατά τη διάρκεια της εγκατάστασης δεν είναι απαραίτητα για τη λειτουργία του προϊόντος.
ieidiseis.gr