ΟΑΣΑ: Πώς «κόβει εισιτήριο» για την ψηφιακή εποχή – Τα οφέλη των ανέπαφων συναλλαγών
Ένα μεγάλο ψηφιακό βήμα, με την αποφασιστική συμβολή της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, κάνει ο ΟΑΣΑ βάζοντας τις ανέπαφες συναλλαγές στα αστικά λεωφορεία στην καθημερινότητα των πολιτών.
Οι επιβάτες θα μπορούν να ανοίγουν τις πύλες των μέσων μαζικής μεταφοράς χρησιμοποιώντας αντί για το πατροπαράδοτο χάρτινο εισιτήριο… τη χρεωστική – πιστωτική τους κάρτα ή το «έξυπνο» κινητό τους τηλέφωνο, όπως γίνεται ήδη σε αρκετές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες με τον ΟΑΣΑ να μπαίνει στην «ψηφιακή πίστα».
Το e-ticket του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας γίνεται ακόμα πιο «έξυπνο», ανοίγοντας τον δρόμο για να εισέλθει η Αττική στην εποχή του Mobility as a Service (ΜaaS).
Με τη νέα δυνατότητα του Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ), εισιτήριο θα είναι πλέον η ίδια η τραπεζική κάρτα, είτε σε πλαστική μορφή είτε ενσωματωμένη στο κινητό τηλέφωνο. Το ΑΣΣΚ των αστικών συγκοινωνιών, μέσω τακτικών εκκαθαρίσεων που θα πραγματοποιεί, θα είναι σε θέση να χρεώνει τους επιβάτες με το φθηνότερο οικονομικό πακέτο που θα είναι διαθέσιμο, βάσει της πολιτικής κομίστρου του ΟΑΣΑ.
H α΄ πιλοτική φάση της υλοποίησης του νέου συστήματος εφαρμόζεται ήδη από χθες στα οχήματα των γραμμών λεωφορείων Express Αεροδρομίου. Έως τα τέλη του χρόνου, το σύστημα ανέπαφων συναλλαγών θα είναι διαθέσιμο για τους επιβάτες, σε όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς αρμοδιότητας ΟΑΣΑ (Λεωφορεία, Τρόλεϊ, Μετρό, Τραμ) με το νέο σύστημα επιβίβασης να καλείται να κερδίσει το στοίχημα της επιβράβευσης από το επιβατικό κοινό.
Η υλοποίηση της σύμβασης μεταξύ του ΟΑΣΑ και του αναδόχου του έργου HST A.E., μέλος του Ομίλου ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, για την τεχνολογική αναβάθμιση του Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ), οι Συγκοινωνίες Αθηνών φέρνει μία μικρή ψηφιακή επανάσταση στις παρεχόμενες υπηρεσίες μετακίνησης προς το επιβατικό κοινό.
Ακολουθεί και η Θεσσαλονίκη
Όπως ανέφερε χθες ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, Γιώργος Αγραφιώτης στο πλαίσιο της παρουσίασης του έργου, η εταιρεία η οποία υλοποίησε επιτυχώς το project στα ΜΜΜ της Αθήνας «ολοκλήρωσε την παραγωγή του λογισμικού του ηλεκτρονικού εισιτηρίου της Θεσσαλονίκης και ξεκινά η εγκατάσταση στα μέσα της συμπρωτεύουσας, λύνοντας με την ίδια αποτελεσματικότητα τη διαλειτουργικότητα με τα συστήματα του ΜΕΤΡΟ της Θεσσαλονίκης, ώστε να είναι έτοιμα στην προγραμματισμένη έναρξη λειτουργίας του».
Οι νέες εφαρμογές αναβάθμισης του ΑΣΣΚ επιτρέπουν τη χρήση τραπεζικών καρτών και κινητών συσκευών, για τις μετακινήσεις με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς αρμοδιότητας του Οργανισμού (μετρό, τραμ, λεωφορεία, τρόλεϊ) και παρέχουν στο σύστημα τη δυνατότητα υποστήριξης MaaS (Mobility as a Service), για διασύνδεση με εφαρμογές συνεργατών κινητικότητας όπως ταξί, ενοικιαζόμενα ηλεκτρικά ποδήλατα, αεροπορικές και ακτοπλοϊκές εταιρείες, κτλ.
Πώς λειτουργεί
Οι επιβάτες, εκτός από ATH.ENA Ticket ή ATH.ENA Card, μπορούν πλέον να χρησιμοποιούν τραπεζική κάρτα, ή τις κάρτες στις ενεργοποιημένες συσκευές τους (smartphone ή smartwatch) για να επιβιβαστούν σε λεωφορεία των γραμμών Express του ΔΑΑ(Χ93, Χ95, Χ96, Χ97). Οι κάρτες πληρωμών που έχουν εκδοθεί από εξουσιοδοτημένα ιδρύματα συμπεριλαμβάνονται επίσης.
Οι επιβάτες που κινούνται από και προς τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, μπορούν πλέον εναλλακτικά να πληρώνουν το εισιτήριό τους ανέπαφα, περνώντας την τραπεζική τους κάρτα, πάνω από τα επικυρωτικά μηχανήματα λεωφορείων με τη σχετική ένδειξη των ανέπαφων συναλλαγών.
Ο εξοπλισμός που έχει εγκατασταθεί στα επιλεγμένα λεωφορεία «διαβάζει» την κάρτα ή το ψηφιακό πορτοφόλι και χρεώνει την αξία της διαδρομής στον λογαριασμό του επιβάτη.
Αθήνα όπως Μαδρίτη και Μιλάνο
Με τη νέα αυτή υπηρεσία, η Αθήνα εντάσσεται στη λίστα των ευρωπαϊκών πόλεων, όπως η Μαδρίτη, το Μιλάνο, και το Λονδίνο που δίνουν τη δυνατότητα στους επιβάτες να μετακινούνται με απλό, ασφαλή και άνετο τρόπο, συμβάλλοντας στην αύξηση της χρήσης των ΜΜΜ.
Το νέο σύστημα εφόσον πετύχει κα το «αγκαλιάσουν» οι χρήστες των αστικών λεωφορείων θα επεκταθεί και σε Μετρό και Τραμ.
Η εναλλακτική δυνατότητα χρήσης τραπεζικής κάρτας ανέπαφων συναλλαγών για κάθε επιβίβαση σε ΜΜΜ, αποτελεί ένα αποφασιστικό βήμα αναβάθμισης των υπηρεσιών των Συγκοινωνιών Αθηνών, με σημαντικά οφέλη στην εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.
Οι επιβάτες, εκτός από ATH.ENA Ticket ή ATH.ENA Card, θα μπορούν να χρησιμοποιούν τραπεζική κάρτα, ακόμα και αν είναι ενσωματωμένη, μέσω κάποιου App, στο κινητό τους τηλέφωνο.
Τα άμεσα οφέλη για τον επιβάτη
Με την εφαρμογή της χρήσης τραπεζικών καρτών για την επιβίβαση στα ΜΜΜ, το επιβατικό κοινό δεν θα χρειάζεται:
Να προμηθευτεί εισιτήριο μέσω των εκδοτηρίων ή των εκδοτικών μηχανημάτων(ΑΜΕΚ).
Να γνωρίζει τα διαθέσιμα προϊόντα μετακίνησης για να επιλέξει το κατάλληλο.
Το σύστημα θα έχει τη δυνατότητα να αναλύσει τα δεδομένα μετακίνησης και η χρέωση στην τραπεζική κάρτα θα είναι ανάλογη με τις διαδρομές, με επιλογή της βέλτιστης. Μια εξαιρετικά χρηστική λειτουργία για τους επιβάτες που δεν είναι εξοικειωμένοι με το σύστημα μετακινήσεων της Αθήνας, όπως οι επισκέπτες από άλλες πόλεις και οι τουρίστες.
Να αναζητήσει σημεία πώλησης, προκειμένου να μετακινηθεί με τα ΜΜΜ.
Ψηφιακό φρένο στα λειτουργικά κόστη
Οι ανέπαφες συναλλαγές θα συρρικνώσουν και τα λειτουργικά κόστη του ΟΑΣΑ από τη χρήση του χάρτινου εισιτηρίου, το οποίο αν και δίνει δυνατότητα επαναφόρτισης, συνήθως οι επιβάτες το «χτυπούν» και το πετούν. Ετησίως το κόστος του ΟΑΣΑ για την έκδοση των χάρτινων εισιτηρίων ανέρχεται σε περίπου 5 εκατ. ευρώ.
Στον δρόμο νέα λεωφορεία
Την ίδια στιγμή, επείγει ο εκσυγχρονισμός του στόλου του ΟΑΣΑ. Στο πλαίσιο αυτό, σε λίγες εβδομάδες θα ξεκινήσουν δρομολόγια στους δρόμους της Αθήνας 140 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία ενώ τρέχουν τρεις διαγωνισμοί για πάνω από 1.000 νέα λεωφορεία (φιλικά προς το περιβάλλον) που θα εκτελούν δρομολόγια σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη μέχρι το 2025.